Wat is een begrotingsstelsel?

Wanneer de overheid nieuw beleid maakt of bestaand beleid wijzigt, heeft dit meestal gevolgen voor de begroting. Meestal blijven die gevolgen niet tot één jaar beperkt.

Stel in 2001 besluit het kabinet tot het aanleggen van een nieuwe weg. In 2002 wordt er een contract afgesloten met een wegenbouwer. Die legt in 2003 de weg aan en stuurt een rekening. De rekening wordt in 2004 betaald. En de weg wordt gebruikt van 2003 tot 2012 (dan is er weer onderhoud nodig). De weg kost 100 miljoen euro.

In welk begrotingsjaar – dat loopt van 1 januari tot en met 31 december – moet dit bedrag geboekt worden? In 2001 toen de beslissing werd genomen? In 2002 toen de opdracht werd verleend? In 2003 toen de weg in gebruik werd genomen? In 2004 toen de rekening werd betaald? Of over de periode 2003-2012 wanneer de weg wordt gebruikt?

Met uitzondering van 2001 is het voor de begroting allemaal mogelijk. Het hangt er helemaal vanaf welke manier van begroten wordt gekozen, of anders gezegd welk begrotingsstelsel wordt gebruikt.

Een begrotingsstelsel bepaalt dus aan welk jaar een bedrag wordt
toegeschreven. Als dat het jaar is waarin het contract wordt afgesloten, ofwel een verplichting wordt aangegaan, dan spreken we van een verplichtingenstelsel (in het voorbeeld 2002). Als dat het
jaar is waarin gebruik wordt gemaakt van de gekochte goederen (in dit geval de weg), of anders gezegd het recht wordt verkregen om ze te gebruiken, dan spreken we van het stelsel van verkregen rechten (in het voorbeeld 2003). Als dat het jaar is waarin de rekening wordt
betaald en er dus geld uit de kas gaat, dan spreken we over een kasstelsel (in het voorbeeld 2004). Of als dat de periode is waarin de goederen (de weg) worden gebruikt, dan spreken we over een baten-lastenstelsel (in het voorbeeld 10 miljoen euro per jaar in de periode 2003-2012).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *